Final Celebration

24 februari 2019 - Kwale, Kenia

Zaterdag is de dag van de final celebration. De dag waarop alle leerkrachten die workshops gevolgd hebben naar een locatie mogen komen om hun certificaat in ontvangst te nemen. Daarnaast krijgen ook de afgestudeerde schoolleiders hun diploma. Het is een enorme happening, zeker als je bedenkt dat meer dan 700 mensen op de locatie worden verwacht. Ik ga nog achter de exacte getallen aan, want ik ben zelf heel benieuwd hoeveel leerkrachten en scholen we in de afgelopen week bereikt (en hopelijk geïnspireerd) hebben in Kwale County.

We vertrekken in de ochtend met busjes richting Diani Forest Lodge. Er staan hier tenten klaar met daaronder honderden stoelen, liters thee en tevens honderden mandazi's (Keniaanse lekkernij). Al heel wat Keniaanse leerkrachten zijn gearriveerd, de rest druppelt gedurende de ochtend binnen. De begroetingen van de leerkrachten uit onze workshops zijn hartverwarmend, als oude vrienden worden we omhelst, krijgen we de befaamde Keniaanse 'handshakes' en doen we ons best elkaars namen goed uit te spreken. Iedere regio uit Kwale County mag ook optreden, waarbij wij als leerkrachten uiteraard ook mee moeten doen. Erg grappig als je bedenkt dat de Afrikaanse moves nou eenmaal niet echt in onze heupen zitten. Dat zorgt dus voor behoorlijk wat hilariteit.

Ik word aangekleed met doeken van de beide regio's waar wij workshops hebben gehad en mag nog even mee oefenen, zodat we weten wat de bedoeling is. Helaas zit er voor mij een flinke domper aan te komen. Ik voel me echt niet goed en word ziek terug naar het hotel gebracht. Achteraf ben ik heel blij dat ik wel mijn workshopdeelnemers nog even heb kunnen zien en heb kunnen spreken. Ik heb ook flink genoten van de foto's en filmpjes van alle anderen.

Heel bijzonder was de aanwezigheid van de minister van onderwijs van Kenia. Het educatieve evenement dat Teachers4Teachers in Kwale organiseert, is het grootste in Kenia. In Kenia is het lastig om goede nascholing van de grond te krijgen, projecten als deze zorgen dat er de nodige beweging komt in het Keniaanse onderwijs. Het maakt me trots dat ik hier een beetje deel van uit heb mogen maken.

Gelukkig knap ik genoeg op, want in de nacht is het tijd om ons klaar te gaan maken voor de terugreis. Op het vliegveld in Amsterdam nemen we met de groep afscheid van elkaar. Heel bijzonder dat je maar 10 dagen met elkaar door hebt gebracht en elkaar zo goed hebt leren kennen. Het lijkt alsof we maandenlang met elkaar gereist hebben. Het wordt nu tijd om na te genieten, ik kan niet wachten om alle foto's en verhalen live te delen!

img_20190224202535img_20190224204401img_20190224204101img_20190224204515

1. Mirjan:
    25 februari 2019
    Wat een prachtig avontuur Astrid en wat hebben jullie een geweldige bijdrage aan het Keniase onderwijs geleverd! Heel mooi!
  2. Matthijs:
    super leuk tot zo
  3. Lotte:
    25 februari 2019
    jammer dat je ziek werdt
  4. Lianne:
    27 februari 2019
    Wat een mooi avontuur! Iets wat ze je nooit meer afpakken x lianne