Workshopdag 3

21 februari 2019 - Kwale County, Kenia

Alweer gaat de wekker vroeg, 6 uur dit keer, om ervoor te zorgen dat we om 7 uur fris en fruitig in de taxi kunnen stappen. We rijden een rit van 2 uur die de moeite waard is. Onze chauffeur wijst onderweg naar verschillende bomen, waar cashewnoten, kokosnoten, bananen of mango’s aan groeien. We rijden langs Shimba Hills, een beschermd gebied waar veel verschillende dieren rondlopen. Onderweg zien we regelmatig groepjes mensen die zwaaien en enthousiast ‘Mizungu’s’ roepen. We zwaaien terug terwijl we ondertussen genieten van het geweldige uitzicht. Er lopen apen op de weg en we stoppen even voor een kleine kudde koeien die oversteekt. We zouden bijna vergeten dat we nog workshops te geven hebben. We rijden steeds hoger de heuvels in, ook bij de school waar we arriveren is een prachtig uitzicht.

We geven vandaag workshops aan 32 mensen. Morgen waarschijnlijk aan 36, omdat de directeur van de school zo enthousiast was dat hij graag zijn leerkrachten wil laten komen.

De workshops lijken op de workshops van workshopdag 1, toch loopt het altijd een beetje anders wanneer je andere mensen voor je hebt.  Ondertussen lopen er op het terrein ook heel wat andere mensen rond, zij komen hun kinderen aangeven/inschrijven. Het is een gezellig en kleurrijk geheel vandaag.

594C8094-50CF-4599-8D35-E3FD47511312C06C9012-FA98-464F-9C86-2B72CCDDB52A0FEE764C-FD30-4E09-924A-D0CAD0C3F798532AD51D-C6CA-45E1-92D5-AE91EC3D1B16

De lunch wordt altijd geregeld door de facilitator. (Een Keniaanse headmaster (man of vrouw) die door T4T is opgeleid. Zij regelen van alles rondom de workshops.) Helaas komen we lunch tekort. De facilitator neemt ons drieën daarom aan het eind van de workshopdag mee naar een klein restaurantje in de buurt. Tussen de locals eten we, met onze handen, ‘ugali’ en zijn alweer een onvergetelijke ervaring rijker.

De terugrit is wederom spectaculair. Ik verheug me nu al op dezelfde rit morgenochtend.

827A1F4A-E670-428B-BB44-D7EC9AA8390E34054A32-A625-490E-B088-48418FF905CE4CC16FBE-4C1E-41C8-9437-2B18EC3586AB

Terug bij het hotel drinken we een cola en is het meteen al tijd voor de dagelijkse meeting. Ik maak het daarna niet te laat, want ook morgenochtend mogen we weer vroeg op.

De werkvorm die ik vandaag heb besproken met de Keniaanse collega’s is:  tweetalcoach. Tweetalcoach kan bijna altijd ingezet worden. Bij deze werkvorm werken de leerlingen in tweetallen aan een taak. Een van het tweetal is de coach, de ander maakt de opdracht. Een coach stelt vragen over het proces van de ander. (Hoe ben je op dit antwoord gekomen? Weet je zeker dat…? Noem een reden waarom je denkt dat…?) De deelnemers wisselen van rol, dat kan per opdracht, maar ook halverwege de taak.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José:
    21 februari 2019
    Door jouw belevenissen te lezen lijkt het of je al veel langer weg bent. Wat een fantastisch avontuur mag jij meemaken. De andere cultuur en natuur breng je mooi in beeld. Geniet ervan! Dikke kus 😘mama.
  2. Devin:
    22 februari 2019
    nog veel plezier👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
  3. Groep 7B en juf Ditte:
    22 februari 2019
    We hebben vrijdagmiddag je prachtige foto's bekeken en het was of we een beetje daar waren!