Workshopdag 1

18 februari 2019 - Kwale, Kenia

De eerste workshopdag is een feit! We mogen onze ervaringen delen met 16 Keniaanse collega’s, in het plaatsje Mwachande. De workshopdagen staan in het teken van active learning. In Keniaanse klassen is dit heel weinig terug te zien, zij zijn heel andere vormen van onderwijs gewend. In een gemiddelde les is het voornamelijk de leerkracht die presenteert, de kinderen die stil afwachten en in koor herhalen wat er verteld wordt.

4A063364-8251-462E-87DC-7D9189A35783

To meet, to connect , to learn is een van de motto’s van T4T. Bij de opstart richten we ons dus vooral op kennismaken. De deelnemers kennen elkaar en ons niet, dus voor deze dagen is het fijn als we snel vertrouwd met elkaar raken. Door middel van energizers en naamspelletjes is het ijs snel gebroken. Soms wordt er nog wat onwennig rondgekeken, maar er wordt voornamelijk veel gelachen.

Tijdens deze dag geven Alfred, Dianne (mijn workshopmaatjes) en ik alle drie een minilesje waar Active Learning in aan bod komt. Zo gebruik ik de werkvorm ‘wandel, wissel uit’ en werken de leerkrachten samen aan een werkblad van rekenen (van de Kangoeroewedstrijd). We gebruiken ook de werkvorm ‘placemat’. Dit is helemaal nieuw voor de Keniaanse leerkrachten, dus het duurt wel even voordat ze snappen wat de bedoeling is. Daarna wordt er fanatiek gediscussieerd en lijkt de werkvorm geslaagd te zijn.

Naast alle activiteiten en leermomenten hebben we ook de tijd om met elkaar te kletsen. Zo begrijpen enkele leerkrachten niet dat ik les kan geven aan twee verschillende groepen tegelijkertijd, terwijl ik me niet voor kan stellen dat de ander lesgeeft aan 83 kinderen in één klaslokaal. Een van de deelnemers is nog op zoek naar een Nederlandse vrouw, dus ik mag vertellen hoe je dat het best aan kunt pakken. (En daarna vraagt hij mijn telefoonnummer…)
We merken vooral ook hoe trots de Kenianen zijn op hun vak, hun school en hun leerlingen en hoe graag ze iets bij willen leren om het onderwijs te verrijken. Het voelt geweldig om hier een beetje deel van uit te mogen maken!

FBC37D17-9FED-4B76-9153-6FA7F0390BBD7F1646F3-2DC0-4D4C-9C38-A2EE71A8E5B68AE555B5-7B22-401D-9145-528719829EF4

Werkvorm van vandaag: Placemat/tafelrondje. Je hebt een vel papier nodig met daarop een centraal vak en vakken daaromheen (al naar gelang het aantal deelnemers per groepje). Iedereen geeft voor zichzelf antwoord op de gestelde vraag en noteert dit in een van de buitenvakken. Daarna vindt er groepsoverleg plaats. De gemene deler, samenvatting of de belangrijkste conclusie noteert het groepje in het midden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne Wouters:
    19 februari 2019
    Begrijp ik nu dat er een huwelijksaanzoek aan zit te komen?Hahahahaha, wie had dat gedacht.
    Heel mooi wat jullie mogen ervaren! en ...de Masai is mijn lievelingsvolk, dus enige jaloezie kan ik nu wel voelen.
    Heb het goed! Yvonne
  2. Simone Wintjes:
    Prachtig Astrid!
  3. Marjan Wetzer:
    19 februari 2019
    Superleuk om te lezen Astrid! En wat een prachtig gevoel dat je hier je steentje aan bij kunt dragen!
  4. Roos grutterink:
    hoi juf Astrid
    ik vind het superleuk om je verhalen uit Kenia te lezen
    groetjes Roos
  5. Lotte:
    19 februari 2019
    Juf Astrid ik mis je heel erg maar zo te zien is het daar heel het is leuk om je verhalen te lezen
  6. Anne van Os:
    19 februari 2019
    Wat ontzettend gaaf Astrid! Die foto's ook, prachtig. Echt een geweldige ervaring!
  7. Janine Ververs:
    Tof Astrid!
    Ik heb je verhaal van het bezoek aan een klas in mijn groep laten zien. Stijn helemaal trots op "zijn" tante juf Astrid. Kinderen vooral onder de indruk van de grote groepen en het feit dat de schoollunch soms de enige maaltijd op een dag is (rijst en bonen...ieuw).
    Groetjes van groep 3b
  8. Heike:
    19 februari 2019
    Leuk om je verhalen te lezen Astrid!