Voorbereidingsdag

16 februari 2019 - Kwale, Kenia

Vandaag maken we kennis met onze facilitators, directeuren uit Kenia die meedenken over de inhoud van onze workshops. De meesten hebben via Teachers4Teachers een opleiding tot ‘headmaster’ gevolgd en daarna ook nog een traject om facilitator te worden. We ontmoeten elkaar op de Makigwena primary school. Onze facilitator is wat later (heel Keniaans), dus wij beginnen zelf met de voorbereidingen. Een uurtje later maken we kennis met Harrydone Oruko, we noemen hem Oroeko. Hij noemt mij As, want Astrid is toch echt te lastig (As betekent overigens ‘donkey’ in het Keniaans).

img_201902162322064000img_201902162322089861img_201902162322075971

We bespreken de verschillende activiteiten die we gaan doen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Oroeko reageert enthousiast op onze plannen. Hij vertelt ook nog wat over zijn eigen school, een school met meer dan 1000 leerlingen. Hij zou hiervoor eigenlijk willen werken met 21 leerkrachten, maar er is vanuit de overheid maar geld voor 12 leerkrachten. En inderdaad, voor de snelle rekenaars onder ons, dan zijn dus gemiddeld 83 leerlingen per klas. Hij kan zich dan ook niet helemaal voorstellen dat ik een groep van 29 leerlingen heb.
In de middag hebben we de tijd om even te genieten van de zon. De ligbedjes worden tevoorschijn gehaald, de koude cola staat klaar en de voetjes kunnen omhoog. Genoeg tijd om deze blog te typen en ook om ervaringen uit te wisselen met de andere groepjes.
In de avond hebben we een meeting, waarbij we onze workshopideeën uitwisselen, daarna is het tijd voor een uitgebreid diner. We kunnen daarna ook nog genieten van Keniaanse dans en acrobatiek.

img_201902162322081260

Een van de energizers die we hebben voorbereid is ‘loop-stop’. Doorloop onderstaande stappen, hilariteit gegarandeerd.
- Als de leerkracht loop zegt, ga je lopen. Zegt de leerkracht stop, dan sta je stil. (Je kunt ook meerdere keren loop of stop achter elkaar zeggen.)
- Loop en stop worden omgewisseld. Zegt de leerkracht nu stop, dan moet je lopen.
- Zegt de leerkracht naam, dan roep je je naam. Als de leerkracht klap zegt, klap je een keer in je handen. Ondertussen gebruik je ook de commando’s loop en stop, die het omgekeerde betekenen.
- Naam en klap worden nu ook omgewisseld.
- Wil je her nog moeilijker maken? Je kunt ook naam en stop omwisselen. Hierdoor moeten de leerlingen bij het commando naam gaan lopen en bij het commando stop in de handen klappen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Matthijs:
    17 februari 2019
    Heel veel plezier nog juf. Ziet er super leuk uit!
  2. Evy:
    17 februari 2019
    Heel veel plezier juf! Hopelijk heb je het je naar je zin!!😀