Op schoolbezoek
15 februari 2019 - Kwale, Kenia
Vandaag vroeg uit de veren (6.15u), want we gaan scholen bezoeken en willen er bij de eerste lessen om 8.00u al zijn. Samen met drie anderen mag ik naar Galu, een primary school waar les wordt gegeven aan kinderen van 4 t/m 14 jaar. De school heeft ongeveer 500 leerlingen en de grootste groep heeft maar liefst 62 kinderen in de klas.
We worden heel hartelijk ontvangen door de directrice en gaan daarna kijken bij class 1 (groep 3). Deze kinderen leren net Engels en kregen vandaag een toets, helemaal in het Engels! (Groep 7/8C bereid je maar vast voor, ik neem hem mee naar school.) Daarna geeft de lerares een les Swahili, waar ik uiteraard geen touw aan vast kan knopen. We mogen daarna ook nog een kijkje nemen bij de preschool, de kleuters.
De kinderen hebben daarna pauze, terwijl de leerkrachten het gemaakte werk nakijken. De pauze duurt meer dan een uur, dus we hebben tijd genoeg om kennis te maken met de vele nieuwsgierige snoetjes. We praten met de leerlingen van de hogere klassen. De jongere kinderen zijn vooral onder de indruk van ons fototoestel, onze lichte haren en blanke huid.
Na de pauze mogen we in iedere klas kijken, we stellen ons voor en vertellen wat we met Teachers4Teachers komen doen in Kenia. Het valt op hoe rustig en gedisciplineerd de kinderen zijn. Ook in de klas met meer dan 60 kinderen blijft het helemaal stil als er iets verteld wordt.
In de pauze die daarna volgt, krijgen de kinderen te eten. Rijst met bonen staat hier standaard op het menu, er wordt ons verteld dat dit voor sommige kinderen de enige maaltijd van de dag zal zijn. De kinderen zingen, spelen, kletsen en dansen en blijven geïnteresseerd in de Mzungus (dat zijn wij, de blanke mensen).
Speciaal voor ons zorgt de adjunct directeur ervoor dat ze nog een les gaat geven in class 5 (groep 8). We maken een rekenles mee waarbij het vermenigvuldigen van getallen centraal staat. Ik kan niet wachten om het filmpje van deze les te delen, uitleggen in woorden is haast onmogelijk.
We sluiten de dag af in het hotel met een evaluatiemoment, waarbij alle indrukwekkende verhalen over alle verschillende scholen worden gedeeld. We doen dit door middel van de binnenkring-buitenkring.
Binnenkring-buitenkring is een leuke werkvorm waarbij je veel informatie uit kunt wisselen. Maak een binnenkring en een buitenkring. De kinderen staan nu tegenover elkaar. Stel een open vraag. De kinderen die tegenover elkaar zitten, wisselen informatie met elkaar uit. Op jouw teken schuiven de kinderen uit de binnenkring een of meerdere plekken op en wisselen informatie met het volgende kind uit. Deze werkvorm is goed in te zetten als weekendkring. Laat de kinderen elkaar iets over hun weekend vertellen. Je kunt daarna ook klassikaal vragen of de kinderen kunnen vertellen wat het andere kind hen vertelde.
We blijven je volgen!
En jij mag dat allemaal mee maken, wauw!
Heel erg benieuwd naar al je volgende verhalen!
Groetjes Janine
Heel indrukwekkend! Ik volg je graag.
Have a good time.
Yvonne
Leuk om te lezen wat je daar meemaakt.
X Moniek
Ik ben benieuwd naar al je belevenissen daar!
Groetjes!
groetjes Britt
😃😃😃