Op schoolbezoek

15 februari 2019 - Kwale, Kenia

Vandaag vroeg uit de veren (6.15u), want we gaan scholen bezoeken en willen er bij de eerste lessen om 8.00u al zijn. Samen met drie anderen mag ik naar Galu, een primary school waar les wordt gegeven aan kinderen van 4 t/m 14 jaar. De school heeft ongeveer 500 leerlingen en de grootste groep heeft maar liefst 62 kinderen in de klas.

We worden heel hartelijk ontvangen door de directrice en gaan daarna kijken bij class 1 (groep 3). Deze kinderen leren net Engels en kregen vandaag een toets, helemaal in het Engels! (Groep 7/8C bereid je maar vast voor, ik neem hem mee naar school.) Daarna geeft de lerares een les Swahili, waar ik uiteraard geen touw aan vast kan knopen. We mogen daarna ook nog een kijkje nemen bij de preschool, de kleuters.
De kinderen hebben daarna pauze, terwijl de leerkrachten het gemaakte werk nakijken. De pauze duurt meer dan een uur, dus we hebben tijd genoeg om kennis te maken met de vele nieuwsgierige snoetjes. We praten met de leerlingen van de hogere klassen. De jongere kinderen zijn vooral onder de indruk van ons fototoestel, onze lichte haren en blanke huid.

img_201902152226390710img_201902152226399661img_201902152226423890

Na de pauze mogen we in iedere klas kijken, we stellen ons voor en vertellen wat we met Teachers4Teachers komen doen in Kenia. Het valt op hoe rustig en gedisciplineerd de kinderen zijn. Ook in de klas met meer dan 60 kinderen blijft het helemaal stil als er iets verteld wordt.
In de pauze die daarna volgt, krijgen de kinderen te eten. Rijst met bonen staat hier standaard op het menu, er wordt ons verteld dat dit voor sommige kinderen de enige maaltijd van de dag zal zijn. De kinderen zingen, spelen, kletsen en dansen en blijven geïnteresseerd in de Mzungus (dat zijn wij, de blanke mensen).
Speciaal voor ons zorgt de adjunct directeur ervoor dat ze nog een les gaat geven in class 5 (groep 8). We maken een rekenles mee waarbij het vermenigvuldigen van getallen centraal staat. Ik kan niet wachten om het filmpje van deze les te delen, uitleggen in woorden is haast onmogelijk.

img_201902152226409520img_201902152226414971

We sluiten de dag af in het hotel met een evaluatiemoment, waarbij alle indrukwekkende verhalen over alle verschillende scholen worden gedeeld. We doen dit door middel van de binnenkring-buitenkring.

Binnenkring-buitenkring is een leuke werkvorm waarbij je veel informatie uit kunt wisselen. Maak een binnenkring en een buitenkring. De kinderen staan nu tegenover elkaar. Stel een open vraag. De kinderen die tegenover elkaar zitten, wisselen informatie met elkaar uit. Op jouw teken schuiven de kinderen uit de binnenkring een of meerdere plekken op en wisselen informatie met het volgende kind uit. Deze werkvorm is goed in te zetten als weekendkring. Laat de kinderen elkaar iets over hun weekend vertellen. Je kunt daarna ook klassikaal vragen of de kinderen kunnen vertellen wat het andere kind hen vertelde.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lianne:
    16 februari 2019
    Wat een ervaringen Astrid. Lijkt me echt heel bijzonder. Wat mooi dat onderwijs op deze manier uitgewisseld kan worden. Geniet er nog van. X
  2. Marjolein:
    16 februari 2019
    Heel indrukwekkend Astrid! Ik heb het zojuist voorgelezen en laten zien aan Suze, ze was er erg van onder de indruk.
    We blijven je volgen!
  3. Els:
    16 februari 2019
    Wat een mooie eerste indruk! Veel succes en vergeet niet te genieten he! X
  4. Janine Ververs:
    Wat een bijzondere dag!
    En jij mag dat allemaal mee maken, wauw!
    Heel erg benieuwd naar al je volgende verhalen!
    Groetjes Janine
  5. Yvonne Wouters:
    16 februari 2019
    Wat fijn dat we een beetje mee mogen beleven van jouw ervaringen.
    Heel indrukwekkend! Ik volg je graag.
    Have a good time.
    Yvonne
  6. Moniek Willems:
    Mooi avontuur!
    Leuk om te lezen wat je daar meemaakt.
    X Moniek
  7. Marijke Berkers:
    16 februari 2019
    Wat mooi om te lezen Astrid!
    Ik ben benieuwd naar al je belevenissen daar!
    Groetjes!
  8. Britt van ansem:
    18 februari 2019
    héél veel plezier nog, hopelijk heb je het leuk!!
    groetjes Britt
    😃😃😃